Skip to content

Lõppes teine koolitustsükkel

Lõppes 2021. aasta koolitustsükkel

Oktoobris lõppes meie koolituste teine ja viimane tsükkel, mis algas veebruaris 2021.

Uussisserändajate õpilaste olukord ei ole kunagi lihtne olnud, viimastel aastatel on aga COVId-19 ja distantsõpe teinud selle eriti väljakutseterohkeks.  Ka meie koolitajatena pidime muudatusi koolitustesse sisse viima. Kõige suuremaks muutuseks oli kontaktkoolituste asendumine üle viimine online keskkonda, mis tähendas, et pidime juba valminud koolitused veebiõppeks sobivaks muutma ja looma neile Moodle “pesa” (vt. kursus “Rändelaps Eesti koolis”). Samuti viisime esimese koolitustsükli tagasisidest sisse uusi teemasid ja lähtudes osalevate koolituste vajadustest kutsusime kampa uusi koolitajaid, ikka selleks, et parem saaks! Nii kerkis meil näiteks uue teemana üles nt roma lapsed hariduses.

Peamised koolitusteemad olid järgmised:
  • hariduskorraldus,
  • akulturatsioon ja vaimne tervis,
  • kultuuritundlik õpe ja töö erinevatest kultuuridest pärit vanematega,
  • õpilaste eelnevate kogemuste kaardistamine ja arvestamine,
  • vähese keeleoskusega õpilasi toetavad meetodid,
  • sotsiaalse ja emotsionaalse arengu toetamine,
  • mitmekeelsus, klassi kaasamine ja konfliktijuhtimine ning
  • kooli kui ankurinstitutsiooni roll rände kontekstis.
Meeldis, et toetuti uuringutele, teaduspõhistele andmetele ja seostati neid pika isikliku kogemusega, esitati materjali arusaadavalt, huvitavalt, ja et ka zoomis kasutati aktiivõppe meetodeid.
2021. aastal koolitusel osalenud õpetaja
Mida osalejad koolituse puhul välja tõid?

Koolituse lõpus palusime kõikidel osalejatel anonüümiselt tagasisidet anda.

Koolituse kohta leiti, et see oli hästi korraldatud, läbiviijad positiivsed ja julgustavad. Positiivsena toodi välja koolitajatel pikk isiklik kogemus uusisserändajate hariduse valdkonnas ja see, et koolitusse mh kaasati ka tegevõpetajaid. Lisaks märkisid osalejad, et kursusel oli sõbralik õhkkond ja võimalus arutleda.

Saime tagasisidet, et materjalid oli mitmekesised ja huvitavad ning et uueks koolitustsükliks loodud videod (sh lapstevanemate vaade Eesti koolile) andsid palju juurde.

Eraldi toodi kursustel korduvalt välja ka vaimse tervise teema, mida andsid erinevatel aegadel Eesti koolipsühholoogide ühingu juht Karmen Maikalu ning kliinilised psühholoogid Inga Ignatieva ja Marika Paaver.

Kursusel osalejad peegeldasid ka, et kui tulles oli ebakindlus, kuidas rändelastega toime tulla, kuidas õpetada, kuidas peredega suhelda, kui ruttu võiks mingeid tulemusi loota…, siis kursuse lõpuks oli tekkinud kindlustunne ja suurem teadmine, kuidas rändelastega klassis edasi toimetada. 

Ja natuke numbreid…

Projektis pakutavaid koolitusi läbisid täismahus (st vähemalt 32 akadeemilist tundi) 99 haridustöötajat, lisaks 14 läbisid osalises mahus. Kokku said koolitatud haridustötötajad 22 koolist üle Eesti.

Projekti “Uued lapsed koolis: uussisserändajatega seotud väljakutsed Eesti koolides ja kohanemise toetamine” kaasrahastasid Euroopa Liit Varjupaiga-, Rände- ja Integratsioonifondi kaudu ning EV Siseministeerium. 

Projekti elluviimise aeg oli 1. november 2020 – 31. oktoober 2021.